April, 2015.

Filem Submarine.


TIba-tiba aku kembali ke pantai itu.

Aku masih dapat dengar desiran ombaknya, cungap-cungap camarnya, gelak ketawa anak-anak kecil yang bermain di penghujungan. Sebiji bola plastik dilantun dan dilambung-lambung di antara mereka. Dan langit yang sebiru syurga kukuh di atas, membumbungi kami dengan kasih sayangnya yang tak berbelah bahagi.

Aku berjalan menuju laut. Kakiku tercalit pasir dan debu, meninggalkan jejak-jejak duka di jalan yang aku lalui.

Ombak datang menghempas pantai. Kapal-kapal di dada laut kaku. Angin bertiup membelai-belai rambut kami. Baju kami. Kulit dan tulang kami.

Aku berjalan menuju laut. Anak-anak kecil sekarang berkejaran. Seorang budak tertunduk-tunduk mencari serpihan-serpihan cengkerang, batu, kapal, dan mimpi yang terdampar, untuk dikutip dan disimpan di dalam balang kaca miliknya.

Ombak datang menjamahi kakiku. Pasir dan debu larut dalam air-air yang kecil. Matahari terus tegak membakar. Ketawa budak dan cungapan camar dan desiran ombak saling bersilangan.

Aku berjalan menuju laut. Tubuhku mulai tenggelam di perut laut. Segala bunyi di belakangku semakin memudar, memudar, memudar,

lalu menghilang. Yang tinggal hanyalah kesepian.


Comments

Popular Posts