Jangan baca the autumn of the patriarch.

i.

(ini ulasan yang aku kutip dari goodreads)

Barangkali Marquez memang suka bergurau.


Kali pertama aku lihat kulit muka buku ini, aku tertanya apakah yang nak cuba disampaikan dengan gambar seorang general tua buncit yang terbaring atas piring dihiasi sayur dan diangkat orang-orang suruhan ini, kemudian aku terlihat perkataan surreal terpampang di muka belakang dan aku pun tahu, ah, tuhanku yang maha pengasih, ini buku melawan logik, dan sinopsis di belakangnya menghidangkan kepada kita cerita pasal seorang diktator kejam yang memerintah di sebuah tempat antah berantah sekitar carribean, dan dia pun kata ok johan cubalah baca buku ini semoga kau dapat mencermati sastera-sastera amerika latin dan aku pun mengangguk. rupa-rupanya buku ini bukanlah sepatutnya jadi buku, ya tuhanku yang maha penyayang, tetapi sajak, seperti marquez sendiri akui ini sajak mengenai solitary of power, memantulkan sebab-akibat apabila kuasa pemerintahan dipertanggungjawabkan atas bahu seorang lelaki, dan agama pun diporak-perandakan, ibu yang mati dijadikan santos, kanak-kanak dibakar bom dan ditenggelamkan, dan ribuan dan ribuan mati dalam kegilaan perebutan kuasa, dan apabila aku sedang membaca semasa menunggu pesawat dari Hong Kong, akhirnya aku sedar bahawa selama ini tanggapan pertamaku mengkhianatiku kerana kita sentiasa salah apabila kita menghakimi sesebuah buku hanya dengan melihat kulitnya, kerana yang terbaring di atas piring itu bukanlah kau, tuan jeneral, tetapi pembelot yang kau percayakan, mejar jeneral Rodrigo De Aguilar, dan kami di meja makan menanti dinner pun terkejut apabila kami menunggu sahabat kami itu tak datang-datang dan akhirnya kau, tuan jeneral, membawa jasad bekunya di atas piring untuk kami santap, sambil kau berseloroh, eat hearty gentlemen untuk mengecilkan keberanian kami untuk terus memberontak ketamakan kau, tuan jeneral, oh tuhan kekasih hatiku yang meminggirkanku, ini puisi yang panjang dan tak berperenggan, dan ini cerita tentang aku sebelum diratah burung-burung hering, dan kalau kau larat membaca ulasan aku sampai sini maka kau layak mengangkat buku ini dan semoga Leticia Nazarano si rahib pelacur itu ada mengajarkanmu menulis dan membaca, tuan jeneral.


ii.





Ini zine yang aku, @irwansumadi, @Nellhanan , dan @NiesaHana terbitkan bersama. Lakaran di mukanya pula dilukis @Qstnmlk. Ini zine yang menampilkan himpunan puisi, kispen-kispen, dan travelog ringkas mengenai kota Beijing.

ikuti perkembangan kami di twitter yuolls! @mtmrfsszine

Comments

Popular Posts