Aidilfitri pertama, wang, dan Orhan Pamuk.



I.

Raya pertama aku sia-siakan dengan membaca The Book Of llusions (Paul Auster), diselang-selikan dengan melawat beberapa rumah sanak-saudara, kawan mak dan abah, makan rendang dan ketupat, dan menonton tivi yang betul-betul sedang berusaha keras untuk menghiburkan hati kita walapun pada akhirnya kita akan menepuk bahu tivi dan berkata, "Tuhan sebenarnya dah melaknat kau."

Duit raya aku dapat rm10, tapi bukanlah sesuatu yang mengejutkan sangat, kerana semenjak aku berumur empat belas pun pendapatan raya aku tak banyak macam kawan-kawan. Tapi yang kelakarnya, aku tak pernah peduli pun. Duit raya semacam satu bonus, kalau ada itu, adalah, kalau tak ada, well, terima kasih untuk kuih muih dan sudi menjemput kami. Aku dididik sejak dari kecil untuk menghargai nilai dan erti lebih ketimbang duit, jadi kalau kawan-kawan aku tunjuk berapa banyak duit dia orang dapat pun, aku tidak kisah apa.

Apa yang buat aku paling suka pasal Aidilfitri bukanlah kuih muih atau duit raya, atau perempuan-perempuan melayu yang menyarung kain kurung ketat, tetapi lebih kepada momen-momen yang diluangkan bersama itu. Kau boleh nampak orang-orang islam akan duduk semeja dan berbual dan bercerita mengenai apa-apa (walaupun ini secara perlahan-lahan telah terkikis dek Revolusi Internet) dan mereka akan bermaaf-maafan (satu adat yang turun-temurun dalam spesies-spesies manusia yang bernama Melayu), dan itu sebenarnya sesuatu yang menyenangkan, kerana aku rasa itulah kecantikan Aidilfitri.

Tentang orang pergi Kamdar beli kain lansir mahal setiap tahun trying hard to impress people, beli Tivi 40 inci untuk bagitahu orang gaji dia besar, atau etcetera etcetera bagi aku tak ada hal sangat. Walaupun itu amalan konsumerisme yang tak berpenghujung, tetapi ah, mampus dia lah nak buat apa.


II.

In case if you're wondering why im not writing lately, aku sekarang kerja full time di Speedmart. Ya, kerja angkat barang, letak tanda harga, senyum kepada customer, dan sekiranya ada waktu lapang, akan melepak di stor bersama kawan-kawan India dan menghisap rokok sambil mendengar cerita mereka dan dunia mereka yang nyata berbeza dari dunia aku. Duit aku menipis Pasca Semester Dua lepas dan aku dah tiada duit untuk beli buku atau winston atau berkelana seorang-seorang di Kuala Lumpur. Untuk hidup dalam Era Kapitalisme Neo Liberal tanpa duit adalah seperti dicabul oleh sekumpulan gorrila yang bernafsu terhadap manusia lelaki.


III.


"At school, I memorised all the prayers very well, to ingratiate myself with the teacher. He helped us memorise the Fatiha by hitting us, picking us up by the hair,squeezing our heads under the lids of our desks. All the while the Koran stood open. I learned everything they taught us about Islam, but then I forgot it all.
 
Now it’s as if everything I know about Islam is from The Call - you know,that film starring Anthony Quiin’.
—  Ka, dari Snow oleh Orhan Pamuk.

Comments

Anonymous said…
Amalan bermaaf-maafan ni jadi tambah bermakna bila aku buat dgn orang-orang tertentu dan semakin terasa palsu dengan sesetengah orang yang lain. Untuk kategori yang ke-2 tu, aku boleh katakan aku buat sekadar mengekalkan tradisi dan untuk elak dilabel biadap.

Biar bergaduh, berkecil hati, marah anak-anak kecil asalkan rumah sentiasa bersih. Bukan untuk persekitaran yang selesa dan sihat tapi sebab nanti malu orang cakap kita pengotor.

Masak berkawah-kawah. Kejap lagi keluar beraya, makanan ke tong sampah.

Masa aku budak-budak, aku tak nampak. Bila aku yang hadap, aku rasa terbeban dengan benda-benda yang buat aku susah nak rasa yang hari raya ni pasal kesyukuran
shafizah said…
eh john, kau ada beli catatan seorang demonstran- seo hok gie kan (atau apa2 lah nama buku tu). review la sikit. aku ingat nak cari satu kat CM nnt

Popular Posts