Pasca Pilihanraya Umum dan mukjizat alaf moden; Internet.

I.

Sejujurnya aku masih kecewa dengan keputusan PRU 13 ini. Aku betul-betul dah ingat Pakatan Rakyat akan menang, tapi sayangnya hegemoni Barisan Nasional terlalu ampuh dan kukuh. Tindakan Anwar mempersoalkan keputusan itu bagi aku adalah sesuatu yang waras. Memang menurut undang-undang pun, keputusan Pilihanraya boleh dibantah dalam tempoh 21 hari. Jadi ada beberapa 'hardcore BN' yang sound aku, "Hek eleh, dengan demokrasi yang adil pun dah kalah, nak buat re-election lagi apa pasal? Diam sajalah."

Tunggu, aku masih tak dapat menghadami perkataan "adil" ini. "Adil"? Pertarungan demokrasi dinegara kita memang dah tak adil sejak mula - bertitik dari Media Arus Perdana yang bermata sebelah lagi. Demokrasi kita tidak pernah neutral, ia melebihkan kuasa disebelah status quo sana. Cerita-cerita jalang yang termuat dalam akhbar, tersiar dalam tivi, dan terdengarkan dari corong radio mengongkong pemikiran manusia, dan betapa sayang bagi orang-orang yang hidupnya tak tercapaikan kemukjizatan Internet. Sekiranya aku tak ada internet, tanpa ragu aku dah jadi macai setulen-tulennya. Internet sekurangnya menjadi gelanggang yang adil dimana setiap orang boleh menilai apa yang baik dan apa yang tidak.

Oleh itu untuk menilai demokrasi kita yang dikatakan 'adil' itu sebenarnya bagi aku mengarut. Ini belum masuk lagi isu-isu berbangkit seperti 'pengundi asing' (tergamak juga mereka mengimport warga asing untuk menentukan nasib negara kita ya), gerrymandering (mengubah sempadan pengundian), dan sebagainya. Adakah semua itu akan terus terpadam dengan terbentuknya sebuah kerajaan yang baru? Entah. Aku harap akan ada penyiasatan yang menyeluruh. Khabarnya committee Bersih sedang mengumpulkan laporan dan video yang dirakam sepanjang PRU 13 ini.


II.


Perihal peratusan pengundian pula, majoriti di Malaysia lebih banyak mendukung Pakatan Rakyat (50.87%) berbanding Barisan Nasional (45.74%). Apakah sebabnya ini berlaku? Mudah, kerana kita memakai sistem Undi Elektoral berbanding Undi popular. Pemilihan diadakan secara berperingkat, berangkat dari bawah ke atas, dari sebuah wilayah ke seterusnya. Sistem Undi Elektoral menjamin hak setiap warga, terutama sekali minoriti-minoriti yang sering terabaikan apabila mereka mempunyai 'wakil' mereka sendiri. Gerrymandering berperanan besar dalam situasi ini.

Tetapi ia juga tidak lekang dari persoalan, apabila kerusi-kerusi Parlimen diduduki oleh BN lebih banyak berbanding PR, walaupun PR secara keseluruhan lebih menonjol. Ini bermakna, minoriti sedang menguasai majoriti, seterusnya membunuh semangat demokrasi itu sendiri apabila yang sedikit memerintah yang banyak.

Seharusnya pilihanraya seharusnya diulang lagi, kerusi-kerusi parlimen dicabut (ya, buat BN dan PR sekaligus) untuk memastikan keputusan yang hak. Sekiranya mereka dipihak yang benar, tiada apa yang perlu dirisaukan, kan? Bak kata pepatah melayu, "berani kerana benar, takut kerana salah."


III.

Dengan pelbagai tohmahan dan tuduhan mengatakan SPR tidak jernih dan diselaputi interest politik, aku rasa elok saja kalau kita meminta bantuan Persatuan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) untuk menjadi pemerhati sistem pengundian dinegara kita. Memang kedengaran agak absurd untuk meminta bantuan luar, tapi hey, ia lebih baik daripada digelar "kerajaan yang membohong" atau "menteri yang meroyan". Kan?

Siapa yang panggil Obama datang memang lembu. Sedangkan Obama pun tak dapat bantu Amerika, inikan pula Malaysia. Sebuah negara yang jauh di asia tenggara dan lansung tidak menonjol dalam cerita-cerita dunia.


IV.

Tempoh hari disebabkan aku boring (5 Mei), maka aku dan family aku pergi ke Lembah Pantai untuk menanti pengumuman pilihan raya. Sampai di Bangsar saja sudah sesak. Bendera-bendera PKR dikibar, bunyi hon ditiup seperti acara bola sepak, dan laungan "reformasi" dijerit berulang-ulang kali sebagai tanda sokongan terhadap Nurul Izzah. Nampaknya anak perempuan kepada Pemimpin Pembangkang ini juga turut menjadi ikon kepada orang-orangnya sendiri. Salah satu sebab aku berminat dengan Izzah adalah ini: Sementara orang-orang politik meniupkan api perbalahan dan perkauman, Izzah bercakap soal Harapan.

Syukur Alhamdulillah, Izzah keluar sebagai pemenang. Manusia-manusia bersorak, bendera dikibar oleh kenderaan yang berjalan, dan seorang makcik India disebelahku menyeka matanya yang basah. Lembah Pantai terus hidup malam itu betapapun kegelapan begitu mendesak. Sememangnya Nurul Izzah adalah pilihan rakyat disana.

Ini buktinya aku hadir:

Selepas pengumuman Izzah sebagai pemenang dengan majoriti 1847.

Ini adik gua dan gua.

Teriakan reformasi dan ubah berjela-jela mengisi malam.


V.

Ok itu saja. Kalau kau orang ada pandangan berbeza, dipersilakan komen dibawah. Kalau komen dengan ejaan rempit atau hujah tak berjejak, aku tak akan layan. Bye.

Comments

Wadi AR said…
power. ini power! ini kalilah!

Popular Posts