Tak main lah rasis-rasis ini babe!

Racism is soooo last year!


I.

Aku kadang-kadang muak juga tengok orang menjerit (atau post dengan CAPTION BESAR) pasal Hak Ketuanan Melayu atau Melayu Mudah lupa, atau apa-apa yang bersangkutan dengannya. Boring betul sampai aku rasa nak keluar menghadap langit menerusi tingkap dan menjerit sepuas-puasnya. Kau tahu sebab apa? Sebab dalam zaman Post Modern ini pun ramai orang melayu yang masih tak keluar dari kepompong ghaib yang mengurungi pemikiran dia orang sejak sekian lama. Masih dengan mentaliti orang cina nak halau orang melayu atau orang cina ada China dan orang India ada India, orang Melayu hanya ada Malaysia.

OK biar aku bertenang sekejap. 

*5 saat berlalu*

Aku lansung tak rasis. Aku ada kawan India dan Cina. Di Royal Military College, kami semua dah bersatu sebelum Najib menjerit 'Satu Malaysia!' menerusi mikrofon lagi. Ya, before it was cool. Kawan aku nama William, dia kurus keding dan berkaca mata. Hobi dia adalah bermain bola keranjang. Apabila ada waktu-waktu lain, dia akan membuka buku dan mengulangkaji pelajaran. Aku tak dengar pula dia cakap nak mencabutkan Hak keistimewaan melayu sepanjang aku lepak bersama dia. Satu lagi kawan aku bernama Kisharn. Dia sekarang kadet ALAM, dengan steady meredah lautan dan jumpa hot chicks di luar negara. Dia pun tak pernah pasang cita-cita nak halau orang Melayu keluar dari Malaysia sebab aku pernah curi baca diari dia masa aku tingkatan 5 dulu.

Pendek kata, kalau kau dah bercampur-gaul dengan orang dari bangsa lain, dinding prejudis kau juga akan turut runtuh. Itu diterangkan dalam social psychology. Kau nak tahu macam mana Penjajah British jajah nenek moyang kau dulu? Kau ingat lagi kan 'Pecah dan Perintah' polisi British dulu? Bijaknya dia orang ini, nenek moyang kita dipecahkan ikut bangsa dan pekerjaan. Orang melayu bermandian sawah, orang India menoreh di estet, dan orang cina berniaga. Apabila hal ini terjadi, masing-masing moyang kita tak boleh nak lepak hangout sama-sama. Ada pemisah yang menghalang interaksi seperti itu berlaku. Masing-masing ingat bangsa lain nak pijak dia. Padahal British rilek-rilek saja hisap rokok dirumah, main perempuan, dan gelak-gelakkan kita sebab tak reti nak bersatu. 

Hanya orang-orang yang duduk dengan sebangsa dia saja akan rasa inferior dengan bangsa lain. Kalau kau orang cuba chill dan lepak dengan budak-budak bangsa lain ini, dia orang sebenarnya okay. Malah sesetengah daripada mereka lagi okay dari orang-orang Melayu yang aku jumpa suka melalak tak tentu pasal.

Lagi satu bagi orang yang asyik post 'Melayu Mudah Lupa' ini, move on please. Tak ada kegawatan dan korupsi yang lebih dahsyat daripada zaman pemerintahan Dr Mahathir. Mungkin kau orang rasa zaman itu Malaysia jadi gemilang, tapi hey, kadar hutang kita melambung tinggi dan sistem undang-undang kita dicemari apabila kuasa eksekutif melanggar kuasa kehakiman. Ingat kes Tun Salleh Abbas pada tahun 1987? Ada satu buku Tunku Abdul Rahman tulis satu komentari pasal kejadian ini. Tunku sendiri berasa jijik apabila Demokrasi dikotorkan untuk kepentingan-kepentingan peribadi politikus. Itu Bapak Kemerdekaan kita babe!

Sesebuah tamadun bukan diukur dengan berapa banyak kereta Proton kau nampak berluncur atas jalan raya, tetapi juga mengambil kira keadilan, kesamarataan, hak orang-orang miskin dan minoriti terjaga, dan lain-lain nilai yang kau orang boleh jumpa dalam buku teks pendidikan sivik sekolah rendah.


II.

Buka youtube nampak Barisan Nasional, pasang tivi terpampang Muka Najib, dan radio pula tak habis-habis nak pekik 'Transformasi'. Aku cuma berharap bila aku buka pintu peti ais nanti tak ada iklan BN juga, mahu naik gila aku kalau begini sampai 5 Mei nanti.


III.

Semalam Najib datang Shah Alam buat perhimpunan (baca: show) dan bagi ayam kentaki percuma kepada mahasiswa-mahasiswa Yuu - Ai - Ti - Em. Aku lupa pula Perhimpunan Keramat ini. Oleh itu, aku juga telah melepaskan peluang untuk merasai ayam kentaki. Aku cuma hairan, bila ramai pom pang pom pang itu dan ini kata jangan bawa masuk politik kedalam halaman universiti, yang sek-sek itu boleh pula?

Oh lupa, mereka kan Kerajaan! My God bodohnya aku!

*ketuk kepala sendiri*


IV.

OK aku dah boring. Aku nak sambung baca Perempuan Nan Bercinta (Faisal Tehrani) sambil hisap kretek, teguk kopi, dan jadi cool. Malam sikit nanti aku nak main politiko. Kalau kau orang rindu aku, nah dengar ini pula.

By the way, selamat berjaya kepada mana-mana Parti Politik sempena 5 Mei ini! Kalau aku boleh mengundi, aku akan mengundi Parti Sosialis Malaysia sebab dia orang tak mainstream dan sangat hipster. Katakan ya pada sosialisme dan Karl Marx yo!



Fin.

Comments

Päk Läng said…
abang komunis...hihi
jhnrdzi said…
Eh mana ada komunis. Kalau komunis nanti kena tangkap :(
Mai said…
Mereka masih di takuk lama mungkin. hmm
APi said…
Tempat aku ada je bendera parti sosialis ni tapi takda pula calon yang betanding. Kalau ada, aku pun pangkah juga
jhnrdzi said…
Mereka kecil sangat kot. Tapi aku suka perjuangan mereka.
jhnrdzi said…
Susah kan nak keluar dari takuk ni? Media selalu memomokkan kita dengan perkauman, seolah-olah dalam dunia ni ada peperangan antara melayu v non melayu saja.

Popular Posts