Semua benda yang aku nak bebel dalam satu malam.

Salah sebuah foto Duane Michals kesukaan aku.


I.


Malam tadi Azhar Ibrahim ada ajarkan beberapa prinsip asas untuk mencipta Haiku. Kalau kau orang tak tahu, Haiku ini semacam puisi orang Jepun. Jika kita orang melayu ada syair yang pertama sekali dialunkan oleh Hamzah Fansuri, maka samurai-samurai sana pula suka membaca Haiku sebagai ekspressi diri atau apparatus dalam memikat awek-awek berkimono.

Bak kata Azhar, Haiku disusun dalam tiga baris pendek, dengan format sukukata; 5-7-5 bagi baris masing-masing. Dengar macam rumit kan?

Ini beberapa Haiku yang aku berjaya curahkan setelah bermalaman menakung idea:

(a)

Burung terkurung
bebas tiada arti
reput dan mati.

(b)

Pelita padam.
Debu campur gelita.
Iblis tertawa.

(c)

Matanya pejam.
Angin tiup menderu
dia pun melayang.

Haa, deep tak deep tak?


II. 

Jika kita perhatikan, politik di Malaysia sudah hampir tiba ke puncaknya. Dengan tarikh Pilihanraya Umum ke 13 yang berada dipersimpangan, manusia dari setiap genap masyarakat turun kekancah dan bersembang pasal politik. Budak-budak yang layan k-pop atau yang tak tahu siapa Nik Aziz Nik Mat pun turut serta sebab sembang politik dah jadi trend. Yang paling bersemangat mestilah budak-budak sains politik tahun satu sebab dia orang boleh cakap pasal Locke atau Hobbes. Orang yang tak kenal dua-dua ini menganga sajalah.

Tapi satu hal, kau orang kena berhati-hati dengan apa yang kau share dilaman sosial. Kau kena rujuk balik sumber yang dapat mensahihkan apa yang kau baca/dengar. Ini zaman internet dik, google ada. Kalau kau rasa ragu-ragu, taip saja digoogle. Jangan jadi malas. Untuk abad ke-21 ini, banyak perkara yang telah mengalami metamorfosis. Begitu juga dengan definisi bodoh - kerana bagi aku 'bodoh' zaman ini adalah untuk menerima segala-gala label (baik Islam, Melayu, Raja, Star Wars, etcetra) tanpa merujuk kepada pokok atau isi kandungan sebenar maklumat. Percaya semua benda orang cerita. Kalau maklumat itu sebiji oren, maka dia hanya makan kulit oren, yang isi itu dia tak nampak.

Zaman internet ini memang semua benda depan mata, tapi akal pun kena guna. Prof Shad Saleem Faruqi pun pernah cakap, "Zaman internet adalah zaman yang sarat dengan maklumat, tetapi bukan Ilmu."


III.

OK satu hal yang aku sebenarnya tak puas hati sangat adalah ini - 'kalau Pakatan Rakyat menang kerusi Putrajaya, semua Hak-Hak Keistimewaan Orang Melayu juga akan turut tercabut.' Hey, orang yang tak belajar undang-undang atau berotak udang saja akan membuat tohmahan liar begini tahu? 

Sebelum itu, aku nak akui aku bukan penyokong tegar mana-mana Parti Politik, bahawa aku percaya dengan konsep Civil Society (dengar meyakinkan kan?), dan perubahan tidak semestinya datang dari sidang Dewan Parlimen. Kita orang-orang biasa juga bisa memercikkan perubahan jika kita bersatu berdegup hati. Cuma bila aku nampak banyak sangat tahi pasal ini tercalit di wall facebook, bengang jugalah kan?

Begini adik-adik, selagi kesembilan Raja-Raja Melayu kamu wujud dan ehem, melaksanakan tugas mereka sebagai 'pelindung Agama Melayu dan Islam', selagi itu hak-hak orang melayu itu takkan tertanggal dari perlembagaan. Untuk mengubah aspek-aspek Perlembagaan Persekutuan, terdapat empat metode yang boleh dipraktikkan oleh Kerajaan, Gabenor-gabenor, dan Majlis Raja-Raja Melayu kita untuk mengubah undang-undang ikut perkembangan semasa. 

Sudah tentu aku takkan ceritakan satu persatu sebab aku tengah malas tapi kalau kita lihat metode yang ketiga (Perkara 159 (5) Perlembagaan Persekutuan), dah terang-terang tertulis undang-undang yang berkaitan hal-hal 'sensitif': Bahasa Melayu, Hak Keistimewaan melayu, kedudukan Raja-Raja Melayu (ya mereka juga sensitif, lansung tidak boleh ditegur menurut undang-undang), dan Islam haruslah dirujuk dan mendapat persetujuan Raja-Raja Melayu dahulu. Untuk membuat sebarang perubahan mengenai perkara-perkara yang dicanang diatas tadi, maka dua pertiga Parlimen dan Raja-Raja Melayu harus mempersetujui usul tersebut. 

Disitulah dengan strategiknya Monarki kita diletak sebagai 'pelindung Agama Islam dan Melayu', kerana selagi mereka ada bertakhta dan sayangkan subjek-subjeknya yang mengangkatnya, selagi itu Hak-Hak Keistimewaan Melayu tadi takkan terusik. Takkanlah Raja-Raja Melayu nak cabutkan Hak-Hak Keistimewaan Melayu, kan kan kan? Kecualilah kalau dia bukan Raja berdarah melayu. Atau Rajagopal. K abaikan ini.

Kalaulah ada satu hari nanti Parlimen dipenuhi dengan orang bukan melayu yang tak suka dengan Hak orang melayu tadi pun, usulnya takkan berganjak kerana dibekukan oleh Sultan-Sultan kita. Sekurangnya semua ini dari perspektif undang-undanglah. Kalau tiba-tiba orang bukan melayu marah sangat sampai buat revolusi aku tak tahu pula.

Kenapa fobia ini kecoh sangat? Rumusnya mudah saja; ada orang dari parti itu nak tunjuk dia hero, kononya kalau orang melayu tak undi dia maka semua orang melayu akan pupus dan seterusnya menafikan ramalan heroik Hang Tuah: "Takkan Melayu Hilang Didunia." Tak mengaku Melayu kalau Hang Tuah dengar benda-benda macam ini. Serius woi.

Jadi sekarang, siapa nak cakap budak-budak nerd belajar undang-undang atau sejarah itu tak cool?


IV.

Maaf lama tak update. Nah lagu sedap. Kalau kau orang tak suka, peduli apa aku. Kakaka.



Comments

Azhar Ibrahim said…
Bukan bak kata aku. Lain macam statement cam gitu abam besar. Apapun, kau memang power! *salute*
jhnrdzi said…
Dengar semacam ke? haha alamak sorry tok guru. sebab hang aku tahu pasal haiku ni muahaha.

Popular Posts